Co jsou živiny a k čemu je potřebuje lidské tělo?

Živiny organismus využívá pro normální tělesný i duševní vývoj. Dělíme je na 2 skupiny: makroživiny a mikroživiny. Mezi makroživiny řadíme bílkoviny, sacharidy a tuky. Mezi mikroživiny řadíme vitamíny, minerální látky, stopové prvky a enzymy.

Makroživiny
Tato skupina zahrnuje bílkoviny, sacharidy a tuky. Energii získanou z těchto živin tělo zpracuje a využije ke svému správnému chodu (dýchání, správná funkce orgánů atp.). Nedostatek těchto základních makroživin vede ke spoustě problémů, mezi které například patří horší obranyschopnost. Jejich nadbytek však vede k různým zdravotním problémům, jelikož si tělo tento nadbytek uchová např. ve formě tuku, což může vést k civilizačním chorobám, jako jsou diabetes, kardiovaskulární onemocnění, nádorové onemocnění a jiné.

Mikroživiny
Mezi mikroživiny řadíme vitamíny, minerální látky, stopové prvky a enzymy. Na rozdíl od makroživin tělu nedodávají žádnou energii, přesto jsou však nepostradatelnou složkou naší stravy. Jsou důležité v různých procesech v těle: trávení, rozklad potravy, růst a spousta dalších. Ve stravě se vyskytují ve velmi malých dávkách. Nedostatek některé z mikroživin může způsobovat spoustu problémů.

Hlavní problém v konzumaci makroživin a mikroživin?
Jako největší problém u makroživin je jejich nadměrná konzumace, která vede ke zdravotním obtížím. Nadměrná konzumace tuků a sacharidů = nadváha, obezita atp. Při nadměrné konzumaci bílkovin se mohou vyskytovat ledvinové kameny a problémy s vylučovací soustavou aj.
Naopak u mikroživin se potýkáme hlavně s nedostatečnou konzumací, tzn. málo vitamínů (ovoce, zelenina), enzymů (horší trávení), minerálů (např. vápník – problémy s kostmi), stopové prvky (např. jod – správná funkce štítné žlázy)
V dnešní době už neobsahuje ovoce ani zelenina (a potraviny celkově) takový podíl účinných látek jako dřív, proto je velice důležité získávat mikroživiny i z jiných zdrojů (doplňky stravy). Aktivní sportovec si s mikroživinami z normalní stravy rozhodně nevystačí, tudíž by měla být samozřejmost využívat i doplňky stravy (vitamíny, minerály z lékárny, rybí olej v tabletách atp.)