Základ suplementace – VITAMÍNY, MINERÁLNÍ LÁTKY

Základ v suplementaci nejenom sportovců, ale i běžných lidí by měly být vitamíny, minerální látky.
Důvod? V dnešní době už není v potravinách tolik vitamínů a dalších účinných látek jako dříve
(nekvalitnější půda, šlechtění potravin atp.), proto je důležité doplňovat množství těchto látek i
zvenčí. Teď už se podíváme na základní rozdělení + tipy, které doplňky z této oblasti používám já.

Vitamíny

Vitamíny se dělí na dvě skupiny a to vitamíny rozpustné ve vodě a vitamíny rozpustné v tucích,
z toho už lze odvodit, že vitamíny rozpustné v tucích se konzumují až po jídle (ve kterém je obsažen
tuk).
Vitamíny rozpustné v tucích – A, D, E, K
Vitamíny rozpustné ve vodě – C (kyselina askorbová), vitamíny skupiny B
Základ, který je vhodné využívat: multivitamin (obsahuje většinu důležitých látek), vitamín C
(alespoň 250 mg – 500 mg denně – imunita, nezbytný k životu), vitamín B – complex (činnost nervové
soustavy, lepší pokožka, snížení únavy), vitamín E (nejdůležitější antioxidant, tvorba pohlavních
buněk, činnost nervového systému), vitamín D3 (tvoří se v kůži působením slunce – v zimě ještě větší
potřeba suplementace, udržuje správnou hladinu vápníku a fosforu v krvi – důležitý při tvorbě kostí)

Minerální látky

Tělo si je nedokáže samo vytvořit, přijímáme je potravou a vodou, důležité pro správné fungování
metabolismu. Z minerálních látek používám tyto: zinek (pohlavní funkce, lepší pleť), hořčík (důležitý
proti křečím, chrání nervy), vápník (nejzastoupenější minerál v těle (důležitý pro kosti, zuby..)), železo
(vliv na stavbu a funkci hemoglobinu (krevní barvivo v červených krvinkách – transport kyslíku, velice
důležitý u žen))